Iemācīties citas valodas vārdu krājumu ir biedējošs uzdevums. Sevišķi, ja valodas apguvei esiet pievērsies jau kā pieaugušais, esot aizņemts ar ģimenes lietām, darbu un citiem pienākumiem. Valodnieki iedrošina, apgalvojot, ka vienkāršām sarunām pietiekot ar tikai 120 pamatvārdu apguvi. Tas patiešām nešķiet liels skaitlis, ņemot vērā to, ka angļu valodas vārdu krājums sastāv no vairāk kā 250 tūkstošiem vārdu. Protams ar šiem 120 vārdiem būs par maz, lai jūs varētu piedalīties politiskās debatēs, bet ar to pietiekot, lai jūs spētu uzprasīt virzienu līdz jūsu viesnīcai, atpūšoties ārzemēs, veiksmīgi apmainītos ar telefona numuriem, vai piedalītos citās elementārās sarunās. Valodnieki tāpat uzskata, ka šāda pamatvārdu krājuma izveide ir galvenais solis valodas apguvē, jo tas jums ļaus pielietot valodu praktisku uzdevumu pildīšanā, kas padarīs tālāko mācīšanos daudz par daudz dabiskāku un tā noritēs krietni raitāk. 120 vārdi ir sasniedzams mērķis un šajā rakstā piedāvājam jums padomus, kā to vieglāk piepildīt.
Uzstādiet sev reālistiskus mērķus. Aizmirstiem par garajiem vārdu krājuma sarakstiem, vai pragmatisku vārdnīcas studēšanu. Eksperti apgalvo, ka valodu skolnieki ir spējīgi iemācīties un iegaumēt 10-20 vārdus vienā mācību stundā. Ja jūs valodas apguvei atvēlēsiet 15 pašmācības minūtes dienā, uzstādiet sev mērķi apgūt 20-25 vārdus un frāzes nedēļā. Šādā tempā, jūs iemācīsieties 120 pamatvārdus jau pusotra mēneša laikā.
Mūsdienās tiek piedāvātas vairākas mobilo ierīču aplikācijas, kuras māca valodas, pa vienam vārdam dienā. Lai gan tas izklausās tik vienkārši, tā nav pati efektīgākā mācību metode. Ar šādu mācīšanos, jūs agri vai vēlu iegaumēsiet zināmu skaitu ar vārdiem, bet tie nebūs savstarpēji saistīti, piemēram: vēstule, priecīgs, septembris, piedalīties, sīpols un citus tikpat izmētātus pa visu vārdnīcu. Tā vietā daudz lietderīgāk ir mācīties savstarpēji saistītus vārdus visus nedēļas garumā. Vienu nedēļu veltiet, lai apgūtu dažādus laika apstākļu veidus, piemēram, lietains, apmācies, vēss un citus. Ir svarīgi, lai jūs izvairītos no pretējiem vārdiem. Ievērojiet, kā augstāk minēju tikai tos vārdus, kuri raksturo drēgnu laiku, bet nevienu, kas aprakstītu siltu un patīkamu laiku. Mācoties vārdus, kas ir savstarpēji tuvu saistīti, bet nozīmē pilnīgi pretējo, mūsu smadzenes mēdz tos sajaukt vietām. Tādēļ, lai izvairītos no tā, lai Madrides jūlija svelmē sūdzētos par drēgno laiku, labāk pretējas nozīmes vārdus mācīties citās dienās.
Pirmo reizi redzot jaunu vārdu, pievērsiet uzmanību tā struktūrai. Daudzi vārdi ir ar līdzīgiem priedēkļiem un piedēkļiem. Jo ātrāk sāksiet tos atpazīt, jo vieglāka kļūs jaunu vārdu apguve. Kad nākamreiz redzēsiet vārdu, kura uzbūves daļas esiet jau iepazinuši citos vārdos, varēsiet izdarīt vismaz izglītotu minējumu par tā nozīmi.
Noteikti nemācieties jaunus vārdus tikai pa vienam. Ir ļoti noderīgi mācīties arī veselas frāzes. Ikdienas mācību sesijā noteikti būtu jāiekļauj vismaz viena no izplatītākajām frāzēm, piemēram: “Prieks iepazīties!”, “Uzgaidīt mirklīti!” vai citas tamlīdzīgas. Mācoties valodas šādi, kad pienāks jūsu pirmā iespēja izmēģināt zināšanas praksē, jums būs vieglāk izvairīties no teikuma struktūras kļūdām, jo nenāksies tos būvēt no pašiem pamatiem.
Apgūstot valodu krājumu, iepriekšējās dienas vārdi ir daudz svarīgāki par šodien iemācītajiem. Vārdu iegaumēšanas mērķis ir pārvietot apgūtos vārdus no īstermiņa atmiņas uz ilgtermiņa atmiņas krātuvi. Tādēļ iemācīto vārdu pārskatīšana un atkārtošana vēlāk ir kritiski svarīga. Katru dienu vajadzētu veltīt mazliet laika, lai pārskatītu pēdējo dienu, vai nedēļu laikā iemācītos vārdus. Paturiet to prātā izvēloties piemērotākos mācību palīglīdzekļus, jo to saturam būtu jābūt organizētam tā, lai tie reizēm atgādinātu pēdējā laikā apgūto.